Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) jest globalnym głosem w branży public relations oraz branży komunikacyjnej. Posiada sieć 41. stowarzyszeń, reprezentujących agencje PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach. Poprzez doskonalenie i dostosowywanie standardów członkowie ICCO kształtują przyszłość komunikacji oraz rozwiązują zbiorowe problemy. W związku z tym, co roku powstaje raport, który ma na celu wskazać przyszły kierunek branży komunikacyjnej. Grupą respondentów są szefowie 3000 agencji PR, należących do ICCO. Przygotowaliśmy streszczenie najnowszej edycji raportu na przełom 2021-2022.
Według wniosków zawartych w ubiegłorocznym raporcie ICCO World PR Report – epidemia Covid-19 nadała nowy kierunek w branży PR. Zgodnie z przewidywaniami liderów PR podejmowane działania nabrały nowej jakości co otworzyło szanse na zwiększenie rentowności.
Raport ICCO na temat PR 2021-2022
Podobnie, jak w roku ubiegłym, zanotowano wzrost zatrudniania pracowników, jednakże są i tacy którzy w następstwie zdarzeń pandemicznych po utracie pracy, nadal są bezrobotni. Dla tych ostatnich wyniki badań dają podstawę do nabrania optymizmu na przyszłość, gdyż 95%, gdzie w porównaniu z zeszłym rokiem 20% respondentów wskazywało na spodziewany wzrost dochodu firmy.
Na podstawie planów wydatkowych agencji wnioskuje się, że zapotrzebowanie na usługi świadczone przez agencje PR są obecnie wyższe niż kiedykolwiek. Na podstawie ogólnych wniosków AMEC wskazuje się, że mierzenie efektów PR nigdy nie było wykorzystywane na tak dużą skalę. Chodź wskaźnik AVE nadal występuje, spada jego znaczenie. Klienci coraz częściej proszą o bardziej zróżnicowane metody pomiaru, takie jak wskaźniki zaangażowania czy wskaźniki nastrojów.
Sztuczna inteligencja jest najważniejszą technologią przyszłości w biznesie PR. Agencje wykorzystują technologie cyfrowe w celu zwiększenia wydajności oraz zaangażowania swoich pracowników, a także budowania społeczności online dla swoich klientów. To staje się nieodłącznym elementem branży.
W każdym rejonie świata firmy częściej niż kiedykolwiek zwracają uwagę na postawione cele. Zarządy firm traktujący poważanie reputacje marki osiągają rekordowe poziomy wzrostu. Jednym z największych wyzwań dla branży PR jest zatrzymanie w pracy młodych zdolnych pracowników, zdolność wykrywania fake news’ów oraz dbałość o etyczność działań PR. Branża PR stoi przed wieloma wyzwaniami z którymi musi się zmierzyć. Optymistyczne wyniki badań zachęcają do podejmowania nowych inwestycji. Jeśli cofniemy się do momentu, w którym wybuchła epidemia Covid-19, poprawa sytuacji wydawała się dosłownie niewiarygodna. Jednak busola ta odwróciła się, co zobrazowane jest nowymi projektami podejmowanymi przez firmy.
Przyszłość świata PR oparta na technologii
Rok 2021 był dla wielu osób z branży PR rokiem sukcesu, a ponad połowa z nich spodziewa się, że zakończy go wzrostem przychodów (52%), co stanowi wyraźny kontrast w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to w trakcie pandemii koronawirusa 61% spodziewało się spadku. Co więcej, pandemia przyniosła firmom PR na całym świecie pewne pozytywy – dwie na pięć osób dostrzegło w niej nowe możliwości (39%), a jedna czwarta zanotowała wzrost przychodów (24%).
Jakie szanse stoją przed branżą PR?
Wpływ trendów technologicznych i cyfrowych, w tym tech PR oraz digital PR, wciąż rośnie i przenika wszystkie obszary świata PR. Skutkiem pandemii nastąpiła rosnącą zmiana w kierunku większego wykorzystania nowych technologii oraz mediów społecznościowych. Wiele firm public relations planuje zwiększenie inwestycji w obszarze zarządzania mediami społecznościowymi (45%). Większą uwagę planuje się poświęcić na tworzeniu ratingów i ocen pozafinansowych przedsiębiorstw – ESG (32%), jak również ma tworzeniu treści multimedialnych (32%).
Branża public relations może pozostać w tyle, jeśli nie będzie nadążać za zmieniającymi się trendami. Obecnie eksperci oceniają wdrażanie nowych technologii w branży public relations na poziomie 6,5 (na 10 punktów), czyli nieco powyżej średniej. Wartym uwagi jest dostosowanie trendów w dziedzinie Al i data science, ponieważ w nadchodzących latach będą one zyskiwały na coraz większym znaczeniu dla świata PR (53% i 40%).
Tak jak w roku ubiegłym, trzy pierwsze sektory, w których przewiduje się największy wzrost pozostają niezmienne. Na pierwszym miejscu sektor IT i technologie (67%), kolejne miejsce to opieka zdrowotna (58%), podium zamykają usługi finansowe (52%).
Obszary, które wskazywano jako te, które najlepiej będą rozwijały się w ciągu najbliższych pięciu lat, to nastawienie na cel i CSR (35%), reputacja firmy (35%) oraz doradztwo strategiczne (27%).
Talenty dla PR
Wśród najczęściej wskazywanych branż w których będą pozyskiwani pracownicy do sektora PR są konkurencyjne agencje (61%). Na studia podyplomowe oraz dziennikarstwo wskazało odpowiednio 48% i 46%. Natomiast najbardziej pożądanymi umiejętnościami wśród pracowników będzie doradztwo strategiczne (45%), pomiar i analityka danych (35%), badania i planowanie (32%), kreatywność (30%) oraz doradztwo kryzysowe (27%).
Wpływ pandemii covid-19 na firmy PR
Największy wpływ pandemii covid-19 na firmy PR zauważalny był w przełożonych i odwołanych kampaniach (43%). Nowe szanse (39%) oraz opóźnienia w płatnościach (30%) to dwie kolejne pozycje znajdujące w pierwszej trójce wskazań ankietowanych. Co czwarty badany wskazywał na rozwinięcie biznesu (24%) oraz mniejsze zaliczki (21%). Pozostałe wskazania nie przekraczają 20% odpowiedzi: utrata dochodów firmy (19%), mniej spersonalizowanych wiadomość o newsie (18%), cięcia płac (17%), zwiększenie rekrutacji (17%), zamrożenie zatrudnienia (16%), więcej spersonalizowanych wiadomości o newsie (18%) oraz zwolnienia (9%).
Firmy wciąż poszukują wysoko wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników z konkurencyjnych agencji, co zapewnia zachowanie doświadczonych osób na lokalnych rynkach pracy. Po pandemii, która zebrała katastrofalne żniwo, miło jest znów zobaczyć odrodzenie się branży PR i komunikacji. Powoli powstaje jak feniks z popiołów. Optymizm zaczyna obfitować na całym świecie, co jest niezwykle ważne dla przyszłości i wzrostu rynku. Coraz więcej agencji wierzy, że efektywność posiadanych kapitałów i gospodarowanie aktywami wzrośnie. Wysokie nadzieje pokłada się w obszarach zarządzania reputacją i w branży usług cyfrowych.
Około jedna trzecia wszystkich respondentów widzi trzy te same priorytety inwestycyjne jako jedne z najważniejszych – badanie, planowanie i spostrzeżenia. Jest to najwyższy czas, by się przełamać, uczyć się nowych rzeczy i akceptować nowoczesne podejścia, w celu zapewnienia sensownych analiz i pomiarów. Należy zaufać najnowszym technologiom, które z pewnością ułatwią pracę każdej osobie związanej z branżą PR i komunikacji.
Kryzys Covid-19 spowodował nadzwyczajną presje na korporacje i pracowników. Pandemia wstrząsnęła światową gospodarką i wywrócił życie ludzi do góry nogami, zarówno w pracy jak i w życiu codziennym. Firmy przyjęły elastyczność i modele pracy zdalnej na poziomach, które wydawałyby się niemożliwe jeszcze kilka lat temu.
Od początku pandemii nastąpił potężny wzrost wśród specjalistów od komunikacji i ekspertów branży PR pracujących elastycznie – nawet do 91%.
Elastyczna organizacja pracy
Praca elastyczna może szybko przekształcić się w stałą kulturę pracy w tradycyjnym systemie. Zaledwie połowa specjalistów PR twierdzi, że ma dobrą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Jedna trzecia osób cierpi na stres związany z pracą i, co niepokojące, liczba ta wzrasta do ponad 50% w wieku 18-34 lat. Jedną z rzeczy, które muszą zrobić firmy i korporacje, jest wyznaczenie jasnych granic elastycznej pracy i zapewniania większej liczby inicjatyw wspierających zdrowie psychiczne. Na całym świecie 1/3 organizacji nie zapewnia żadnego tego typu wsparcia.
Znajdowanie nowych dróg, spełnianie oczekiwań klientów i realizacja celów, zawsze pozostają w centrum uwagi i bezsprzecznie są to priorytety każdego eksperta od komunikacji i branży PR, niezależnie od wpływu pandemii Covid, czy innych czynników zewnętrznych, na które nie mamy wpływu. Życie toczy się dalej, a nasza dynamiczna branża aklimatyzuje się. Specjaliści wykonują należyte czynności, aby dostosowywać strategie marketingowe do zmian związanych z rewolucją technologiczną. Utrzymanie i przyciąganie talentów pozostaje priorytetem dla wielu korporacji.
Branża PR adaptuje się do nowych technologii w odpowiednim tempie. Najważniejsze kwestie dla ekspertów od komunikacji to właśnie szybki rozwój technologii, progres sztucznej inteligencji, analityka danych i big data oraz odpowiednie zoptymalizowane SEO. Są to wątki, które będą jeszcze na językach ekspertów od komunikacji przez najbliższą dekadę. Aplikacje do budować społeczności w cyberprzestrzeni, które wspomagają efektywność operacyjną i poprawiają zaangażowanie pracowników zostały zidentyfikowane jako jedne z najważniejszych celów na najbliższe lata w branży PR.
Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.