Światowy raport ICCO na temat PR w 2020

15 maja 2020, Robert Sadowski

Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) to globalny i wyraźny głos w temacie public relations i w branży komunikacji. Raport ICCO Świat PR jest najświeższą analizą stanu branży PR w 2020 roku. Opierając się na odpowiedziach 3000 szefów agencji działających w 41 stowarzyszeniach ICCO, raport ten zawiera nie tylko dane globalne, ale także regionalne. Zapewnia liderom agencji wgląd, którego potrzebują, aby prowadzić swoją działalność, a ich stowarzyszeniom spojrzenie na usługi, które powinni świadczyć dla swoich klientów.

Czego dowiemy się z Raportu ICCO 2020?

Wyniki pokazały, że procentowy udział szefów agencji oczekujących, że rok 2020 będzie bardziej opłacalny niż rok 2019, jest dokładnie taki sam, jak raportowany w poprzedniej edycji badania dotyczący roku 2019 w odniesieniu do 2018. I tak jak w ubiegłym roku ten optymizm jest prawdziwy w każdym regionie świata. Prawdziwa spójność! Po drugie, każdy region spodziewa się wzrostu rynku, przy czym Ameryka Północna jest na szczycie list optymizmu. Miejmy jednak na uwadze, że dane były zbierane przed wybuchem pandemii koronawirusa. Sytuacja się mocno zmieniła.

Daje się dostrzec kilka wyraźnych trendów

Prezesi nadal inwestują w reputację korporacyjną, uwzględniając fakt, że ich najcenniejszym zasobem jest ich reputacja. Dotyczy to każdego regionu świata. Wydatki marketingowe wciąż przesuwają się w kierunku branży PR i oddalają się od innych. Agencje oferują usługi, które tradycyjnie były domeną innych działów. Branża PR wychodzi naprzeciw cyfrowym potrzebom klientów wraz z wysokimi kwalifikacjami pracowników i odpowiednimi wynikami.

Wyniki Raportu zapewniają dużą pewność, co do przyszłości branży PR. W grę wchodzą czynniki długoterminowe działające na korzyść PR. I to się nie zmienia. Dlatego istnieje wszelkie prawdopodobieństwo, że optymizm i wzrost, które były cechami poprzednich lat, będą cechami charakterystycznymi wielu lat w przyszłości.

Godne uwagi są ostatnie zmiany. Odnotowano postęp w kierunku doradztwa strategicznego. Z każdym rokiem branża PR zdecydowanie odgrywa coraz bardziej istotną rolę. Dwa najważniejsze obszary wzrostu to doradztwo strategiczne i reputacja firmy.

Drugim uderzającym rozwojem jest wzrost celu. W każdym regionie świata –  najbardziej widocznym w Wielkiej Brytanii i Ameryce Północnej – nastawienie na cel korporacyjny wzrósł. Koncepcja celu opartego na wartościach jest tutaj bardzo ważna dla całej branży.

Jakie są wyzwania dla PR?

Poszukiwanie talentów pozostaje wyzwaniem numerem jeden. Chociaż wszystkie regiony świata, z wyjątkiem jednego, mówią, że istnieje mnóstwo zasobów talentów, to po prostu branża nie przyciąga ich i nie utrzymuje wystarczająco długo. Na każdym poziomie branży i w każdym regionie świata istnieje problem z talentami. A w dwóch regionach – Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii – pogarsza to brak odzwierciedlenia danych demograficznych konsumentów, klientów i opinii publicznej. Powód, dla którego nie rekrutuje się i nie zatrzymuje najlepszych kandydatów, jest całkowicie prosty – oferowane są za niskie stawki. A branża nie płaci wystarczająco, ponieważ obciąża klientów zbyt niskimi opłatami. U podstaw tego leży konsekwentny brak odpowiedniego pomiaru efektów pracy PR-owoców. Niepowodzenie zatem leży po stronie adekwatnego naliczania opłat za wyniki, które się dostarcza.

Czy to koniec AVE?

Tegoroczne liczby stanowią kamień milowy. Po raz pierwszy większość respondentów twierdzi, że nie korzysta z AVE. Nastąpił spadek wykorzystania AVE w branży we wszystkich regionach oprócz jednego. Szybko zbliża się kres użycia tego wskaźnika w Ameryce Północnej i Wielkiej Brytanii. 75% respondentów korzystających z AVE wyjaśnia, że dzieje się tak na życzenie ich klientów. I to jest spójny obraz dla każdego regionu. Na całym świecie tylko 13% agencji korzystających z AVE robi to, ponieważ jest on preferowaną metodą oceny. Tak więc agencje przekazują dane, o których wiedzą, że są bez znaczenia.

Fake news

Innym niepokojącym odkryciem, które warto podkreślić, są fake newsy. Większość szefów agencji zgadza się, że trudno jest odróżnić prawdziwe wiadomości od tych fałszywych. Jest to niepokojące dla branży, która ma tak symbiotyczne relacje z mediami.

Zapytano też respondentów, czy uważają, że branża działa etycznie. Odpowiedzi były zaskakująco spójne i bardzo pozytywne. Potwierdzają przekonanie, że to niezwykle etyczna i profesjonalna branża. Taka, który podejmuje działania, gdy coś pójdzie nie tak. Z pewnością przed branżą stoi jeszcze wiele wyzwań. Ale większe niż wyzwania są możliwości.

Raport ICCO Świat PR 2020 – wyniki

Public relations dziś i w przyszłości

Postrzegany wzrost i możliwości branży:

  • Optymizm, co do rozwoju rynku PR (70%)
  • Prezesi poważnie podchodzą do reputacji firmy (70%)
  • Firmy zwracają większą uwagę na cel korporacyjny (69%)
  • Branża działa etycznie (68%)
  • Spodziewany wzrost rentowności agencji w tym roku (67%)
  • Marketerzy wydają więcej niż inni specjaliści od komunikacji (67%)
  • Trudności w odróżnieniu fałszywych wiadomości (61%)
  • Klienci używają PR do prowadzenia niestandardowych usług (60%)
  • Agencje skutecznie zaspokajają potrzeby digitalowe swoich klientów (60%)
  • Przemysł dostosowuje się w tempie adekwatnym do nowych technologii (60%)
  • Istnieje duża podaż talentów (57%)
  • Branża dobrze sobie radzi z pozyskiwaniem talentów spoza PR (51%)

Oczekiwane obszary inwestycji na 2020 rok:

  • Pomiar i analityka (37%)
  • Influencer marketing (36%)
  • Tworzenie contentu na różne multimedia (34%)
  • Badania i planowanie (31%)
  • Zarządzanie social media (28%)
  • Kreatywność (27%)
  • Cyfrowa kompilacja i produkcja (25%)
  • Doświadczeni doradcy (20%)
  • Marketing i rozwój biznesu (16%)
  • Rozwój zawodowy (12%)

Oczekiwane sektory wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat:

  • IT & Technologie (60%)
  • Opieka zdrowotna (40%)
  • Usługi finansowe (38%)
  • Produkty konsumpcyjne (32%)
  • Produkcja przemysłowa (22%)
  • Żywność i napoje (21%)

Media, w które alokuje działania branża PR
Media, w które alokuje działania branża PR

 

Pozyskiwanie personelu do branży PR

Kluczowe umiejętności pracowników PR na kolejną dekadę:

  • Badania i planowanie (44%)
  • Pomiar i analityka danych (42%)
  • Kreatywność (37%)
  • Porady w sytuacjach kryzysowych (28%)
  • Tworzenie contentu na różne multimedia (22%)
  • Media relations (19%)
  • Zarządzanie social media (17%)
  • Marketing i rozwój biznesu (16%)
  • Cyfrowa kompilacja i produkcja (15%)
  • Nastawienie na cel i CSR (15%)
  • Influencer marketing (14%)
  • Marketing automation & CRM (9%)

Skąd agencje PR pozyskują najlepszych pracowników
Skąd agencje PR pozyskują najlepszych pracowników

Bariery pozyskiwania talentów spoza branży:

  • Zbyt wysokie oczekiwania finansowe (52%)
  • Brak zainteresowania ze strony potencjalnych kandydatów (36%)
  • Brak umiejętności, które można przenieść do branży PR (35%)
  • Trudności ze znalezieniem dobrej jakości konsultantów rekrutacyjnych (30%)
  • Niechęć do zmiany pracy w branży PR (30%)
  • Potrzeba inwestycji w przekwalifikowanie pracownika (26%)

 

Technologie w branży PR

Powody dlaczego stosowane jest AVE:

  • Oczekują tego klienci (75%)
  • Oczekuje tego kierownictwo wyższego szczebla klienta (18%)
  • To nasza preferowana metoda oceny (13%)
  • Oczekuje tego kierownictwo wyższego szczebla w agencji (2%)

Załóż konto i monitoruj media

Technologia mająca największy wpływ na PR – prognozy na przyszłość:

  • Pomiar i analityka danych (63%)
  • Badania i planowanie (51%)
  • Marketing automation & CRM (33%)
  • Tworzenie contentu na różne multimedia (30%)
  • Zarządzanie social media (26%)
  • Cyfrowa kompilacja i produkcja (25%)
  • Influencer marketing (22%)
  • Media relations (12%)
  • Kreatywność (11%)

Najbardziej istotne technologie dla PR – prognozy na przyszłość:

  • AI (sztuczna inteligencja) (48%)
  • Obróbka danych (46%)
  • SEO (42%)
  • Internet rzeczy (22%)
  • Automatyzacja procesów (21%)
  • Bezpieczeństwo sieci (21%)
  • Chatboty (19%)
  • Blockchain (15%)

Z których platform społecznościowych PR-owiec korzysta
Z których platform społecznościowych PR-owiec korzysta

 

Potrzeby klientów agencji PR

Najważniejsze cele dla public relations klientów agencji PR:

  • Reputacja firmy (41%)
  • Marketing i sprzedaż produktów (35%)
  • Problemy i zarządzanie kryzysowe (8%)

Czego najczęściej potrzebują klienci agencji PR
Czego najczęściej potrzebują klienci agencji PR

Pełny Raport ICCO, z wynikami podzielonymi na poszczególne kontynenty, można pobrać z: https://iccopr.com/services/world-reports/world-report-2020/



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*



24 maja 2024, Robert Sadowski

TVN24, Rzeczpospolita i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce w kwietniu

Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.

16 maja 2024, Robert Sadowski

Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy

W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...

10 maja 2024, Robert Sadowski

Najbardziej opiniotwórcze media dekady – raport IMM

Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.

25 kwietnia 2024, Robert Sadowski

TVN24 liderem wśród najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce.

Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.

23 kwietnia 2024, Robert Sadowski

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu na czele w marcu

„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.