Kolejny raport, opracowany przez NewsPoint wspólnie z serwisem Mediadzieci.pl i dwumiesięcznikiem Branża Dziecięca dotyczy komunikacji wybranych wydawców literatury dziecięcej w mediach internetowych. W raporcie „Wydawcy literatury dziecięcej w internecie” uwzględniono materiały publikowane w przeciągu ostatnich 12 miesięcy.
Specjaliści z NewsPoint przeprowadzili analizę jakościową i ilościową publikacji dotyczących wybranych 27 firm działających na polskim rynku: Aksjomat, Arkady, Bellona, Bis, Debit, Dwie Siostry, Edycja Św. Pawła, Egmont, FHU Format, Hokus Pokus, Jedność, Mamika, Media Rodzina, Media Service Zawada, Muchomor, Nasza Księgarnia, Omedia, OW Impuls, Puzzlomatic, Siedmioróg, Skrzat, Warmia, Wilga, Wydawnictwo Edukacyjne, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa.
Polska nie ustępuje zagranicy
W okresie ostatnich 12 miesięcy najczęściej opisywaną firmą było międzynarodowe wydawnictwo Egmont Polska (443 publikacje). Kolejne miejsca przypadły jednak firmom o krajowym rodowodzie – poznańskiemu wydawnictwu Media Rodzina (263 publikacje) oraz istniejącej od wielu lat na polskim rynku Naszej Księgarni (209 publikacji). Czwartą pozycję, z 162 publikacjami, zajęła Bellona – wydawnictwo kojarzone raczej z tematyką historyczną i militarną, które w swojej ofercie ma też literaturę dla dzieci i młodzieży. Piąte i szóste miejsce, z niewiele różniącym się wynikiem, przypadło wydawnictwom Dwie Siostry (103 publikacje) i Zielona Sowa (100 publikacji).
FIRMA – LICZBA PUBLIKACJI
Egmont Polska – 443
Media Rodzina – 263
Nasza Księgarnia – 209
Bellona – 162
Dwie Siostry – 103
Zielona Sowa – 100
Arkady – 55
Zakamarki – 47
Wilga – 43
Aksjomat – 32
Hokus Pokus – 30
Jedność – 28
OW Impuls – 26
Siedmioróg – 26
Edycja św. Pawła – 21
Bis – 19
Debit – 18
Muchomor – 17
Skrzat – 16
Wytwórnia – 15
Mamika – 11
Media Service Zawada – 8
FHU Format – 3
Omedia – 3
Warmia – 2
Puzzlomatic – 1
Wydawnictwo Edukacyjne – 1
Medialni następcy Harry’ego Pottera
Analiza jakościowa objęła ostatnie trzy miesiące (maj – lipiec 2008 r.). Specjaliści z NewsPoint przyjrzeli się uważnie tematyce informacji pojawiających się w Internecie.
Podobnie jak w przypadku innych firm, najwięcej miejsca w komunikacji wydawnictw książkowych zajmuje prezentacja oferty: informacja na temat planów, zapowiedzi oraz nowości w ofercie wydawniczej. W ciągu ostatnich trzech miesięcy największym zainteresowaniem ze strony mediów cieszyła się książka „Tunele” (Wydawnictwo Wilga), kreowana przez media na następcę Harry’ego Pottera. Z kolei doskonałym pretekstem do przypomnienia o książkach obecnych na rynku jest chociażby film nakręcony na ich podstawie (tak było w przypadku „Opowieści z Narnii”, Media Rodzina). Wydawnictwa chętnie organizują także wszelkiego rodzaju konkursy, w których nagrodami są ich produkty, co pozwala dodatkowo zwrócić uwagę na sam produkt.
Kolejnym ważnym działaniem komunikacyjnym jest udział w targach oraz organizowanie imprez. Media rozpisywały się na temat Międzynarodowych Targów Książki oraz Bałtyckiego Festiwalu Komiksu. Ciekawe inicjatywy to nie tylko wielkie wydarzenia ale działania, które wydawnictwa prowadzą na miejscu dla najmilszych odbiorców – dzieci. Na ciekawy pomysł wpadła Nasza Księgarnia, która organizuje wystawy prac najbardziej znanych ilustratorów książek dla dzieci – najmłodsi mają okazję jeszcze raz zobaczyć obrazki z ulubionych książek, a dorośli – powspominać. Kontakt z młodymi czytelnikami umożliwiają także spotkania z autorami książek organizowane przez wydawców w księgarniach i bibliotekach (jak choćby cykl „Czułe Czytanki” w Bambini di Praga) oraz okolicznościowe imprezy, których sporo odbyło się z okazji minionego Dnia Dziecka (m.in. Wydawnictwo Media Rodzina oraz Nasza Księgarnia).
Wydawcy chętnie angażują się także w akcje społeczne (Media Rodzina – akcja solidarności z chorymi na raka „Pola Nadziei”, Nasza Księgarnia – kampania edukacyjna „Sieciaki na wakacjach”). Sporo pisze się o nagrodach dla wydawnictw – Dziecięcym Bestsellerze Roku Dong, do którego nominowanych było kilka wydawnictw, czy też nominacjach do Nagrody Literackiej Gdynia oraz rankingach wydawnictw (przed Dniem Dziecka ranking najlepszych książek dla dzieci przygotował Dziennik Polski, a Dziennik rozpoczął akcję „Najlepsze polskie książki dla dzieci”).
Komunikacja na tematy biznesowe zajmuje zdecydowanie najmniej miejsca, jeśli chodzi o wydawców książek dla dzieci. W tej kategorii znalazły się wyniki rankingu wydawnictwo TOP 20 regularnie publikowanego przez portal Wydawca, artykuły przekrojowe dotyczące rekordowego ostatniego roku na rynku księgarskim i podsumowania roczne dokonywane przez niektórych wydawców (np. Egmont). W tej kategorii informowano też o planowanej prywatyzacji wydawnictwa Bellona czy też o wdrożeniach systemów informatycznych w tym wydawnictwie. W mediach były też obecne informacje na temat zmian personalnych w wydawnictwie Egmont i Zielona Sowa – zarówno nowych osobach na stanowiskach w firmie, jak też dalszych karierach byłych pracowników. Bardzo rzadko współpracą z wydawcami dziecięcymi chwalą się agencje reklamowe i inni podwykonawcy realizujący usługi dla biznesu.
Metodologia raportu
Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint. Artykuły do analizy były wyszukiwane w oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe – nazwę producenta. Zastosowanie wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego (sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników. Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 sierpnia 2008 r. – 31 lipca 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1 maja – 31 lipca 2008 r.