Social buzz, to nierozłączny element mediów społecznościowych. Nie jest to jednak żadna nowość. Mieliśmy i wciąż mamy z nim do czynienia w prasie czy podczas korzystania z telewizji bądź radia. Zmieniła się jednak jego skala – rozpowszechnienie internetu i astronomiczny natłok informacji generowanych w mediach społecznościowych to spore wyzwanie dla każdego z nas. Jedni próbują go zwalczyć i odcinają się od chaotycznych bodźców, drudzy wręcz przeciwnie – stają z nim oko w oko dostrzegając potencjał na skuteczny sposób promocji i zbierania informacji o swojej marce lub usłudze.
Właśnie tym jest Buzz Marketing. Przemyślana kampania marketingowa generująca wyżej wspomniany szum (buzz), czyli głos na określony temat. Co jednak, gdy chcemy zbadać ten internetowy zgiełk pozornie chaotycznych słów wystukiwanych przez samych internautów? Co robić z tą ogromną bazą danych i odbiorców, która każdego dnia publikuje nieskończone ilości komentarzy i opinii na Twój temat? Postaramy się zaproponować sposoby i narzędzia, dzięki którym odnajdziesz ład w tym hałasie.
Punkt „0”
Przed rozpoczęciem właściwych działań istotne jest zebranie solidnej dawki wiedzy o zastanej w internecie dyskusji, bowiem bez odpowiedniego punktu odniesienia nie będziesz w stanie prawidłowo po wszystkim ocenić swojej pracy.
Gdzie piszą, jak często, na jaki temat, co jest dla nich ważne? To darmowa wiedza, która sama w sobie stanowi cenną wartość. Zapytasz zapewne, jak docierać i wyszukiwać źródła dyskusji? Współczesne narzędzia podsuwają wiele możliwości i ułatwień. Jednym z nich jest monitoring mediów, który po odpowiedniej kalibracji i doborze słów kluczowych wskaże Ci konkretne miejsca, autorów i tematy podejmowane w mediach społecznościowych. Jest to dobre rozwiązanie również dla tych, którzy pragną poznać liderów opinii, podejrzeć konkurencję czy nawet całą branżę.
Swoje sociale trzymaj blisko, a konkurencję jeszcze bliżej
Nie ma nic lepszego niż wiedza na temat tego, jak odbierani są Twoi rynkowi rywale. Ucz się na ich błędach, wykorzystuj luki komunikacyjne, sprawdź czy Wasze marki są często wspominane obok siebie. Opinie na temat produktów, najczęściej wymieniane zalety i wady, wydźwięk komentarzy – wszystko to stanowić będzie przewagę do wykorzystania w kolejnych krokach działań komunikacyjnych.
Dobrą praktyką jest szersze spojrzenie na branżę i najczęstsze tematy poruszane w dyskusjach. Kampania może trafiać również do tej najogólniejszej strefy rozmów, gdzie wykorzystanie bazowych terminów branżowych może okazać się kluczem do sukcesu.
Cel, pal…
Gdy już poznasz swój bazowy szum nie pozostanie Ci nic innego, jak ustalanie celów. To dzięki tym dwóm płaszczyznom będziesz mógł zmierzyć swoją ostateczną kampanię, optymalizować ją, a przede wszystkim wyciągać wnioski na kolejne projekty.
Określ swoje priorytety. Czy chcesz zbierać leady, wprowadzić na rynek nowy produkt, a może wolisz skupić się na działaniach PR zwiększając świadomość marki, poprawić wizerunek lub zwalczyć poważniejszy kryzys? Możliwości jest mnóstwo, ustalenie konkretnych liczb pomoże Ci w ich realizacji.
…ognia!
Różne cele wymagają innego podejścia do kampanii, inaczej też trzeba będzie spoglądać na liczby i wyniki. Zakładając, że chcemy skupić się na pozyskiwaniu wartościowych leadów sprzedażowych musimy zdecydowanie bliżej określić miejsca, w których iskierki mają wywołać gorący płomień dyskusji. Zamieszczaj treści wysokiej jakości w miejscach, gdzie wiesz, że masz dużą szansę spotkać swoją dopasowaną publikę. Śledzenie danych takich, jak demografia czy geolokalizacja ułatwi ustalenie czy trafiamy w swoją grupę docelową. Całość warto doposażyć działaniami call-to-action i landing page’ami. To tutaj swoją wartość pokażą slogany, hasła marketingowe, hasztagi. Korzystanie z nich to dobry ruch w kierunku łatwiejszego monitorowania i filtrowania szumu mediowego.
Stworzenie zaufania społecznego, zbudowanie wizerunku eksperta, dążenie do stania się liderem opinii – to tutaj przewagą nie jest ilość, lecz jakość komentarzy. Pamiętaj o tym, gdy natkniesz się na dominujące treści większych graczy. Docieranie do dyskusji, budowanie relacji z klientami poprzez bezpośredni dialog, otaczanie się wpływowymi ludźmi – wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na kolejne komentarze na Twój temat. Nie wszystkie są przychylne? Takie komentarze generują dyskusję. Media społecznościowe to przecież ogromna mieszanka przeciwieństw i różnorodnych doświadczeń.
Świadomość marki to cecha bezcenna. Bez niej cały szum może być faktycznie jedynie zlepkiem chaotycznych zdań, których obecność nie przysporzy żadnego pożytku. Ważny jest również jej sentyment. Chcemy przecież, żeby nasz produkt czy usługi generowały pozytywne opinie. Buzz wskaże Ci bezpośrednie i szczere opinie na temat Twojej działalność. Otworzy to drogę do zapoznania się z zachowaniem odbiorców i ich reakcji w kontekście Twoich komunikatów – co z nimi robią, dokąd ich to prowadzi. Cały czas myśl o swojej grupie docelowej. Niech wiadomości trafiają tam, gdzie Ty chcesz. Jest inaczej? Czas na korektę.
Najcięższym kawałkiem chleba wydaje się zmiana opinii internauty. Śledzenie buzzu mediowego pod kątem zarządzania kryzysowego to jednak prawdziwe pole do popisu i miejsce, gdzie najłatwiej zaobserwujesz ewentualne zmiany i poprawę sytuacji. Tutaj po raz kolejny przyda się zewnętrzne narzędzie, które dzięki analizie tekstu określi wydźwięk publikacji. Stworzenie dwóch chmur słów: przed i po da bezpośrednie porównanie zmian, które zaszły wśród opinii publicznej wybranych mediów społecznościowych.
Nieważne co mówią, ważne, żeby mówili?
Prawda objawiona, zapisana w nagłówku nie jest już tak oczywista. Analiza szumu pozwoli Ci zauważyć, jak wiele czynników może świadczyć o potencjalnym sukcesie bądź porażce. Co z tego, że post się „klika”, gdy tuż pod nim wybucha istna wojna social mediowa. Co z tego, że właśnie pobiłeś rekord zasięgu, podczas gdy Twoje komunikaty są wyśmiewane na popularnych grupach dyskusyjnych. Nie wpadnij w pułapkę hurraoptymistycznego marketera i pamiętaj, że kluczem sukcesu jest jak najlepsze przebadanie wytworzonego rozgłosu. Tym bardziej, że w razie niesatysfakcjonujących wyników zawsze możesz wprowadzać korekty tak, aby skierować kierunek social buzzu na odpowiednie tory. Wciąż jednak istnieją przykłady bazujące na kontrowersjach, które przy odpowiednim wyczuciu okazują się strzałem w 10. To jednak temat na kiedy indziej…
Po wszystkim?
Koniec kampanii jest tylko pozorny. Teraz czas na dogłębne zbadanie i podsumowanie wyników swojej pracy. Każda prawidłowo odczytana informacja będzie najlepszą pomocą podczas tworzenia kolejnych kampanii marketingowych.
To czas odpowiedzi na najważniejsze pytania. Dopiero teraz poznasz oddźwięk swoich założeń. Dowiesz się, gdzie znajduje się Twoja grupa docelowa, co ją stymuluje, gdzie występuje konkurencja i gdzie są niezagospodarowane miejsca.
Niniejszym oświadczamy, że posiadamy status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu art.4c ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Instytut Monitorowania Mediów zaprasza na webinar „Jak stworzyć skuteczną kampanię digital PR?”, w którym gościnnie wezmą udział Wojtek Mazur, CEO & Founder i Agata Piechota, Content Marketing Specialist z agencji Elephate. Wydarzenie poprowadzi Robert Sadowski, Digital Marketing Manager w IMM. Webinar odbędzie się we wtorek 18 czerwca o godz. 12:00.
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
W styczniu br. Instytut Monitorowania Mediów SA objął kontrolny pakiet udziałów w PSMM Sp. z o.o. i tym samym w Newton Media Polska Sp. z o.o. oraz wykupił 100% udziałów Newspoint Sp. z o.o. W wyniku podjętych działań Grupa IMM, której współwłaściciele reprezentują wyłącznie polski kapitał, istotnie się poszerzyła.
W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez Rzeczpospolitą. W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów, który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”. Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie...