Międzynarodowa Organizacja Konsultacyjna ds. Komunikacji (ICCO) to globalny głos w zakresie public relations i branży komunikacyjnej. Dzięki sieci 41 stowarzyszeń reprezentujących PR i agencje komunikacyjne w 70 krajach na świecie, członkowie ICCO starają się kształtować przyszłość komunikacji poprzez ulepszanie standardów i wspólne rozwiązywanie problemów.
W związku z tym, co roku powstaje Raport, który ma na celu wskazać przyszły kierunek branży komunikacyjnej. Grupą respondentów są szefowie 3000 agencji PR, należących do ICCO. Przygotowaliśmy streszczenie edycji na przełomie 2020-2021.
Pandemia Covid-19 głównym wyznacznikiem przyszłości branży PR
Rok 2020 miał być okresem wielu wyzwań i szans dla branży PR, nikt jednak nie mógł przewidzieć ich skali. Wydarzenia tego roku pokazały ogromną siłę i znaczenie IT w branży PR. Okazało się, że stanowi ono centrum naszych indywidualnych działań, zarządzania organizacji czy rządów. Branża komunikacyjna podczas pandemii udowodniła, jak mocne są jej fundamenty.
Niewątpliwie ostatnie miesiące nadały kierunek przyszłości branży. Chociaż wiele agencji PR doświadczyło przełożenia lub odwołania kampanii (62%), utraty dochodów firmy (46%), zachęcająco wielu specjalistów od PR widzi barwne perspektywy na przyszłość. Wielu z nich pozostaje optymistycznie nastawionych do wzrostu znaczenia rynku public relations, który jest spodziewany głównie dzięki branżom IT i technologii (63%) oraz opiece zdrowotnej (53%).
Problemy globalne zdecydowanie przełożyły się na poprawę sytuacji w korporacjach. Prezesi przykładają większą uwagę do celów korporacyjnych. Znajduje to odzwierciedlenie w obszarze, który odnotował największy wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a jest nim reputacja firmy (41%). W raporcie wielokrotnie podkreśla się również znaczenie dobrego samopoczucia pracowników.
Jakie szanse stoją przed branżą PR?
W jednym z badań przedstawionych w raporcie, wykazano postrzegany wzrost i możliwości branży PR. Respondentom zaprezentowano 12 stwierdzeń. Ich zadaniem było przyznać noty każdej z opinii, w skali 1-10, gdzie 1 = zdecydowanie się nie zgadzam, 10 = zdecydowanie się zgadzam. Na podstawie wyników nie sposób nie zauważyć, po raz kolejny, tendencji do wzrostu w postaci znaczenia reputacji korporacyjnej.
Pomimo okresu pandemii wyniki raportu dają sporą nadzieję, jeśli chodzi o przyszłość branży PR. Optymizm w stosunku do rozwoju rynku oraz bieżących działań, podobnie jak w poprzednich latach, utrzymuje się na stałym poziomie. Stwierdzenie, że będzie on cechą charakterystyczną wielu lat w przyszłości, nie powinno być w tym wypadku uznane za nadużycie.
Prezesi poważnie podchodzą do reputacji firmy (6.6)
Optymizm, co do rozwoju rynku PR (6.4)
Firmy zwracają większą uwagę na cel korporacyjny (6.3)
Agencje skutecznie zaspokajają potrzeby digitalowe swoich klientów (6.3)
Branża działa etycznie (6.3)
Istnieje duża podaż talentów (6.2)
Klienci używają PR do prowadzenia niestandardowych usług (6.0)
Przemysł dostosowuje się w tempie adekwatnym do nowych technologii (6.0)
Trudności w odróżnieniu fałszywych wiadomości (6.0)
Marketerzy wydają więcej niż inni specjaliści od komunikacji (5.7)
Branża dobrze sobie radzi z pozyskiwaniem talentów spoza PR (5.0)
Spodziewany wzrost rentowności agencji w tym roku (4.6)
Pozyskiwanie personelu do branży PR
Mówiąc o wzroście i obszarach inwestycji należy wspomnieć o pożądanych cechach pracowników. Patrząc w przyszłość, we wszystkich regionach świata ‘pomiar i analityka danych’; ‘badania i planowanie’ są wymieniane w czołówce atrybutów potencjalnych współpracowników. Do tego dochodzi ‘kreatywność’ oraz ‘zdolność do odnalezienia się w kryzysowej sytuacji’, co szczególnie zyskało na znaczeniu podczas pandemii.
Kluczowe umiejętności pracowników PR na kolejną dekadę:
Pomiar i analityka danych (37%)
Kreatywność (33%)
Badania i planowanie (29%)
Doradztwo kryzysowe (26%)
Ocena wpływu komunikacji (23%)
Tworzenie contentu na różne multimedia (22%)
Zarządzanie social media (22%)
Media relations (18%)
Cyfrowa kompilacja i produkcja (17%)
Marketing i rozwój biznesu (15%)
Influencer marketing (13%)
Nastawienie na cel i CSR (13%)
Technologie w branży PR
Obserwując zagadnienie technologii w branży PR można zauważyć zależność między cechami potencjalnych pracowników a technologiami, które jak prognozują specjaliści, będą miały największy wpływ na branżę komunikacji. Podobnie, jak w przypadku osób zatrudnianych w branży, prym będą wiodły dziedziny powiązane z analityką danych (data science) oraz wszelkie automatyzacje. Znaczenie będzie miało również zarządzanie treściami w social mediach i internecie, co już obecnie jest wykorzystywane w znaczącym stopniu.
Technologia mająca największy wpływ na PR – prognozy na przyszłość:
Pomiar i analityka danych (30%)
Badania i planowanie (18%)
Tworzenie contentu na różne multimedia (12%)
Zarządzanie social media (10%)
Automatyzacja marketingu lub CRM (9%)
Kreatywność (4%)
Cyfrowa kompilacja i produkcja (4%)
Influencer marketing (4%)
Media relations (3%)
Doświadczeni doradcy (1%)
Najbardziej istotne technologie dla PR – prognozy na przyszłość:
Analityka danych (45%)
AI (sztuczna inteligencja) (35%)
SEO (33%)
Internet rzeczy (25%)
Rozszerzona aktywność wirtualna (24%)
Bezpieczeństwo sieci (22%)
Automatyzacja procesów (16%)
Chatboty i asystenci głosowi (15%)
Kodowanie (9%)
Potrzeby klientów agencji PR
Dlaczego stosowane jest AVE:
Oczekują tego klienci (74%)
To nasza preferowana metoda oceny (17%)
Oczekuje tego kierownictwo wyższego szczebla klienta (16%)
Oczekuje tego kierownictwo wyższego szczebla w agencji (6%)
Kwietniowe zestawienie najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie otwiera TVN24. W ubiegłym miesiącu stacja była cytowana blisko 4,5 tys. razy. Drugie miejsce obejmuje Rzeczpospolita z liczbą niemal 3,7 tys. wzmianek, a trzecia pozycja należy do Onetu, na który media powoływały się przeszło 3,5 tys. razy.
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich...
Najbardziej opiniotwórczym medium dekady w Polsce został Onet. W latach 2014-2023 redakcja była cytowana 236,6 tys. razy. Drugie miejsce należy do stacji RMF FM z liczbą 209,1 tys. wzmianek. Na trzeciej pozycji uplasowała się Rzeczpospolita, na którą inne redakcje powoływały się 199,5 tys. razy.
Marcowy ranking Najbardziej opiniotwórcze media otwiera TVN24, który zostaje liderem zestawienia już po raz szósty. W minionym miesiącu stacja była cytowana ponad 4,2 tys. razy. Drugą pozycję obejmuje Gazeta Wyborcza z wynikiem przeszło 3,7 tys. wzmianek. Trzecie miejsce podium należy do Wirtualnej Polski, na którą media powoływały się blisko 3,4 tys. razy.
„Taśmy Obajtka. Prezes Orlenu o wicepremierze Jacku Sasinie: trzeba zrobić tak, żeby go za*****” to artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu, który w marcu br. miał największy zasięg w mediach. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.